Fysiotherapie bij COPD

Fysiotherapie bij COPD in Wageningen

De chronische longaandoening COPD is een verzamelnaam voor verschillende longziekten. Deze ziekten zorgen voor een vernauwing van de luchtwegen. Fysiotherapie Vis in Wageningen biedt therapie gericht op het verminderen van klachten aan de luchtwegen.

fysiotherapie bij copd fysiotherapie bij copd

Hoe helpt de fysiotherapie bij COPD?

Mensen met COPD hebben last van benauwdheid, chronische ontstekingen in de luchtweg en veel hoesten. Hierdoor zijn zij in het dagelijks leven beperkt. Als de ziekte erger wordt kan het soms zo zijn dat mensen met COPD zeer veel moeite ervaren om een trap op te lopen of om boodschappen te doen. Soms zelfs zo beperkt dat werken of vrienden en familie bezoeken niet meer mogelijk is. Een logisch gevolg is dat mensen met COPD juist minder gaan bewegen, bewegen zorgt namelijk voor benauwdheid. Het tegenovergestelde is juist waar. Door meer te bewegen worden de longen beter getraind en krijgt iemand met COPD letterlijk meer lucht.

De speciaal opgeleide COPD-therapeut is extra geschoold in het op de juiste manier begeleiden van mensen met COPD. Door een combinatie van een beweegprogramma, begeleiding en coaching maakt de therapeut samen met de patiënt een behandeling op maat. Tevens kan de COPD-therapeut helpen om door middel van ademhalingsoefeningen de benauwdheid en het opgeven van slijm zo veel mogelijk tegen te gaan. Het doel van de behandeling is om weer aan meer activiteiten deel te nemen in het dagelijks leven, minder snel benauwd te zijn en vooral om zelfstandig op een verantwoorde manier te bewegen.